ZAMKNIJ

Amsterdam 1637.
Młoda Sophia (Vikander) zostaje wydana za mąż za majętnego kupca (Waltz). Choć nie odwzajemnia uczucia, gotowa jest spełnić jego pragnienia i dać mu potomstwo. Dumny Cornelius zamawia u znanego malarza (Dane DeHaan) portret, na którym chce zostać uwieczniony z ukochaną. Nie dostrzega, że między piękną Sophią i młodym artystą rodzi się uczucie. Wraz z rozkwitem miłości, na parę pada cień podejrzeń, a tajemnica zaczyna nieść ze sobą coraz większe ryzyko. Młodzi kochankowie obmyślają zwodniczy plan, który pozwoli im rozpocząć nowe życie. Ich pragnienia doprowadzą historię do porywającego i niespodziewanego zakończenia.

ZAMKNIJ

ZAMKNIJ

Dane filmu

Tytuł oryginalny:
Tulip Fever
Produkcja:
Worldview Entertainment, Ruby Films, Wielka Brytania, USA

Premiera:
25.08.2017
Premiera polska:
08.09.2017

Czas:
105 minut
Dozwolony od lat:
13 lat
Dystrybucja w Polsce:
Forum Film Poland

Twórcy

Reżyseria: Justin Chadwick
Scenariusz: Tom Stoppard
na podstawie powieści Deborah Moggach „Tulipanowa gorączka” („Tulip Fever”)
Muzyka: Danny Elfman
Zdjęcia: Eigil Bryld
Montaż: Rick Russell
Scenografia: Simon Elliott
Dekoracje: Bill Crutcher
Kostiumy: Michael O'Connor
Efekty specjalne: Neal Champion
Producenci:
Alison Owen, Harvey Weinstein
Producenci wykonawczy:
Maria Cestone, Justin Chadwick, Molly Conners, David Glasser, Sarah E. Johnson, Patrick Thompson, Paul Trijbits, Bob Weinstein
Koproducenci:
Richard Hewitt, Christopher Woodrow

Aktorzy

Alicia Vikander ... Sophia
Dane DeHaan ... Jan Van Loos
Christoph Waltz ... Cornelis Sandvoort
Zach Galifianakis ... Gerrit
Cara Delevingne ... Annetje
Judi Dench ... przeorysza
Jack O'Connell ... Willem
Holliday Grainger ... Maria
Kevin McKidd ... Johan De Bye
Tom Hollander ... doktor Sorgh
David Harewood ... Prater
Matthew Morrison ... Mattheus
Douglas Hodge ... Johan De Bye
Joanna Scanlan ... pani Overvalt
Sebastian Armesto ... Eduart Asmus
Daisy Lowe ... Carolijn
Anastasia Hille ... pani Mitijns

ZAMKNIJ

Sophia

Jan

Cornelis

Maria i Willem

Sophia Sandvoort
Justin Chadwick dobrze znał poprzednie role Vikander i właśnie dlatego uważał, że będzie idealna do roli Sophii. – Ma w sobie siłę, jest dynamiczna, a jednocześnie wrażliwa. Z reguły gra skomplikowane postaci i czyni to absolutnie uczciwie. Po prostu zawsze jest prawdziwa. Chciałem, by Sophia była grana jak współczesna kobieta i Alicia się ze mną zgodziła. W Amsterdamie zapanował wtedy rodzaj oświecenia i kobiety były traktowane niemal na równi z mężczyznami. Pragnąłem, by Christoph Waltz jako Cornelis miał naprawdę silną partnerkę. Vikander starała się nadać postaci prawość. Nie jest ona kobietą, która gotowa jest uciec z pierwszym napotkanym przystojnym młodym mężczyzną. – Cornelis jest człowiekiem, o którego Sophia się naprawdę troszczy, z którym dzieli życie – opowiadała aktorka – i w którym jest zakochana. Gdy pojawia się Jan, dziewczyna początkowo nie chce mieć z nim nic wspólnego, odebrała bardzo chrześcijańskie wychowanie, nie chce porzucać życia z mężem. Ale z czasem pojawia się rozdarcie pomiędzy życiem, jakie prowadzi, a innym, jakie by mogła prowadzić z Janem. W dodatku, chociaż kocha męża, jest młodą kobietą, która nie zaznała namiętności. Gdy jej się to po raz pierwszy przydarza, nie sposób nad tym zapanować.

Alison Owen dodawała: – Myślę, że Sophia jest bardzo młoda i zapalczywa, dlatego jej plan jest niezbyt mądry. Gdyby była trochę starszą, bardziej doświadczoną kobietą, można by jej przypisać głupotę, albo makiaweliczne wyrachowanie, a może obie te rzeczy jednocześnie. Najważniejsze, by postać Sophii miała w sobie wylewność, prostotę i niewinność młodej dziewczyny, która naprawdę wierzy, że to, co robi, jest dobre dla wszystkich. To bardzo trudne zadanie, uchwycić reakcje kogoś, kto dojrzewa; myślę, że Alicia pokazała wszelkie niuanse tego procesu i jako aktorkę czeka ją wielka przyszłość.

Jan Van Loos
Justin Chadwick był bardzo ciekaw pracy z DeHaanem, którego wcześniejsze dokonania znał i cenił. – Widziałem go w filmach niezależnych i podobało mi się, jak oddaje uczucia, często ekstremalne. To była jego pierwsza główna rola, więc był podekscytowany, ja zresztą też. Byłem zdania, że to dobry wybór i potrafi on oddać ducha i wrażliwość artysty, a także niebezpieczeństwa związane z namiętnym uczuciem. Alison Owen też uważała, że zatrudnienie DeHaana to strzał w dziesiątkę: – On ma tyle charyzmy. Gdy się uśmiecha, to jakby słońce wyszło zza chmur i widz ma ochotę patrzeć tylko na niego. W dodatku ma europejski wygląd i doskonale czuje się w kostiumie. DeHaan podkreślał, że ta rola była dla niego wyjątkowa: – Jan to prawdziwy bohater, dąży do celu w imię miłości. Dotąd nie grałem jeszcze tego typu postaci. DeHaan, by zagrać przekonująco artystę, pobierał lekcje malowania od uznanego portrecisty Jima Routleya, którego prace wystawiano m.in. w National Portrait Gallery, i który stworzył obrazy, które widzimy w filmie. DeHaan mówił o nim: – Jest trochę jak filmowy Jan, potrafi niestrudzenie malować i malować. Spotkałem go we Florencji, gdzie ćwiczył siedemnastowieczny styl. Nauczył mnie, jak się zachowywać przed sztalugami. Stereotypowy obraz malarza w filmach to facet, który stoi, patrzy i maluje. W rzeczywistości – a opieraliśmy się na świadectwach i opisach naukowców – malarz wykonywał wiele innych skomplikowanych ruchów, zbliżał się i oddalał od sztalug i portretowanego. Tak nauczyłem się postępować. Vikander komplementowała partnera: – Ma w sobie wielką intensywność. I jest naprawdę sexy. Kevin McKidd zauważył: – Zdarza się, że grając główną rolę, zwłaszcza po raz pierwszy, aktorzy mają tendencję do koncentracji na zadaniu do wykonania i bywają spięci, co utrudnia pracę partnerom. W przypadku Dane’a nic takiego nie miało miejsca. Był otwarty, swobodny, więc świetnie się nam razem grało.

Cornelis Sandvoort
Jedną z pierwszych decyzji obsadowych reżysera było zatrudnienie Christopha Waltza do roli Cornelisa. – W powieści jest sporo starszy, scenariusz zawierał podobne wskazówki – mówił Chadwick. – Ja pomyślałem jednak, że ciekawie będzie nieco go odmłodzić. To bogaty kupiec, który sam zdobył swą fortunę, człowiek pełen sił witalnych – uważałem, że takie postawienie sprawy całą sytuację skomplikuje. Jestem przekonany, że część widowni może się z nim identyfikować. To nie jest trzęsący się starzec, lecz ktoś pewny swej siły i władzy. Obsadzenie Christopha zwiększyło napięcie i poczucie zagrożenia, a jednocześnie wyjaśniało ciepłe uczucia Sophii do Cornelisa. Takie obsadzenie głównych ról sugeruje, że to nie będzie typowe brytyjskie widowisko kostiumowe. A praca z Christophem to doprawdy czysta radość.

Alison Owen chwaliła decyzję reżysera: – W ten sposób oddaliliśmy się od renesansowej tradycji komicznych, często wręcz błazeńskich starych mężów-rogaczy. Oczywiście istniało tu pewne niebezpieczeństwo – Cornelis nie powinien być zbyt sympatyczny, powinien być także niebezpieczny – widz musi przecież zrozumieć, czemu Sophie wybiera malarza. Ale odmłodzenie Cornelisa dodaje, moim zdaniem, wiarygodności intrydze. Współczujemy mu, ale się go obawiamy. Christoph w pełni potrafił oddać taką dwoistość tej postaci. Deborah Moggach, autorka powieściowego pierwowzoru, w pełni zaakceptowała taką, poważną w końcu, zmianę. – Zatrudnienie Christopha dodało nowego wymiaru tej opowieści. Jest młodszy i bardziej atrakcyjny niż się spodziewałam, w ten sposób małżeństwo Cornelisa i Sophii nabrało nowego wymiaru. To nie jest człowiek, który się martwi o swoje interesy i cenne cebulki tulipanów. Na jego twarzy jest też wypisany smutek po utracie poprzedniej żony. DeHaan zauważył natomiast ostrą opozycję pomiędzy Janem a Cornelisem: – Mają skrajnie przeciwstawne dążenia. Mąż Sophii jest biznesmenem, walczy o własną pozycję i bogactwo. Dla Jana bogactwo nie jest ważne, istotne jest, by móc tworzyć. Widać to od razu w ich podejściu do sztuki: Cornelis żąda konkretnych odpowiedzi, Jan uważa, że malowanie portretu powinno toczyć się w sposób swobodny i naturalny. Vikander mówiła o swoim starszym koledze: – Pracowaliśmy razem intensywnie przez trzy pierwsze tygodnie zdjęć. Christoph miał potem inne zawodowe zobowiązania. Na plan wnosił humor, którym odznacza się zresztą i poza nim. A jednocześnie ujmował delikatnością i autentyzmem emocji w najbardziej trudnych scenach.

Maria i Willem
Służąca i sprzedawca ryb, ludzie pracy, są dla mnie sercem filmu – mówił reżyser. – W dodatku, pomiędzy parą grających ich aktorów, Holliday Grainger i Jackiem O'Connellem, pojawiła się unikatowa, wręcz fizycznie odczuwalna chemia. Wierzymy w ich miłość, wierzymy, że są parą. Aktorka tak opowiadała o swej bohaterce: – Maria jest służącą Cornelisa i Sophii, zaprzyjaźnioną z nią z racji zbliżonego wieku. Uczucie Marii i Willema jest nowoczesne: można powiedzieć, w jakiś sposób partnerskie, pozbawione gorączki, jak w przypadku uczucia Sophii i Jana; czasem ukazane nieco dosadnie w swej fizyczności, ale szczere i silne. A przede wszystkim czułe i prawdziwe. Potwierdzał to O'Connell: – To bardzo mocna więź, zmysłowa i solidna. Grainger mówiła o relacjach Sophii i Marii tak: – Nie dość, że pochodzą z podobnego, ubogiego środowiska, to istnieje pomiędzy nimi niewypowiedziana więź, gotowe są sobie pomagać, zanim dramatyczne okoliczności rozdzielą je na zawsze. Grainger chwaliła swego ekranowego partnera: – Odbyliśmy wiele prób, a po nich często pracowaliśmy dalej. Jack nie znosi, gdy coś wydaje się sztuczne. Improwizował podczas naszej pierwszej wspólnej sceny, a jest w tym dobry jak mało kto. Jak improwizować, to tylko z nim. O'Connell zauważył: – Owszem, Willem chce odnieść sukces, podejmuje ryzykowne działania, ale nie ma w nim grama egoizmu. Maria i Willem, w pewnym sensie, są przeciwieństwem trójki pozostałych głównych postaci. Są ludźmi z niższej klasy, ale nie statystami. Tom Stoppard opisał ich z werwą, prezyzyjnie. Ten wigor oddaliśmy z Holly, sporo improwizując i śmiejąc się. Ta radość była ważna dla naszych postaci. No i trzeba było jeszcze pokazać, że Willem jest nieco uzależniony od Marii.

ZAMKNIJ

Alicia
Vikander

Dane
DeHaan

Christoph
Waltz

Zach
Galifanakis

Judy
Dench

Justin
Chadwick

alicia

Alicia Vikander (Sophia)
Alicia Amanda Vikander (ur. 3 października 1988 w Göteborgu) – szwedzka aktorka i tancerka. Jest córką aktorki Marii Fahl Vikander i psychiatry Svante Vikandera. Ma pięcioro rodzeństwa. Zanim rozpoczęła karierę aktorską, przez 9 lat uczyła się tańca w Kungliga Baletten w Sztokholmie. Występowała w musicalach w operze w Göteborgu. Karierę aktorską rozpoczęła grając w szwedzkich filmach i serialach telewizyjnych. Od 2011 roku zaczęła pojawiać się w europejskich produkcjach. W krajach skandynawskich jest szczególnie znana z roli w popularnym szwedzkim serialu telewizyjnym „Andra Avenyn” oraz z filmów „Till det som är vackert” i „Klejnoty koronne”. Za rolę Katariny w pierwszym z tych filmów otrzymała nagrodę dla wschodzącej gwiazdy na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Sztokholmie oraz Złotego Żuka za pierwszoplanową rolę kobiecą. Vikander wystąpiła w anglojęzycznej adaptacji powieści Lwa Tołstoja „Anna Karenina”, a także w filmie duńskiego reżysera Nikolaja Arcela „Kochanek królowej”, który w Skandynawii był wielkim sukcesem frekwencyjnym. W 2016 roku zdobyła Oscara za najlepszą rolę żeńską w „Dziewczynie z portretu”.

dane

Dane DeHaan (Jan Van Loos)
Urodził się 6 lutego 1986 w Allentown, stan Pensylwania. Ojciec Jeff DeHaan jest programistą, matka Cynthia Boscia menedżerem zarządzającym. Dane ma starszą siostrę Meghann. Zanim został aktorem, przez trzy lata uczęszczał do Emmaus High School, a na ostatni rok przeniósł się na University of North Carolina School of the Arts, który ukończył w 2008 roku. Jako aktor zadebiutował na Broadwayu w „American Buffalo”. Jego debiut telewizyjny przypada na rok 2008 i jeden z odcinków „Prawa i bezprawia”. Następnie zagrał w filmach telewizyjnych „At Risk” (2010), „The Front” (2010) oraz pojawił się w kilku odcinkach serialu „Terapia” (2010). Debiut fabularny DeHaana to dramat wojenny „Amigo” (2010). W filmie „Gangster” (2012) partnerował plejadzie gwiazd (Tom Hardy, Jessica Chastain, Shia LeBeouf, Guy Pearce). Sukces odniósł występem w filmie z udziałem Ryana Goslinga i Bradleya Coopera „Drugie oblicze” (2012). Wystąpił również jako jeden z żołnierzy w „Lincolnie” (2012) Stevena Spielberga. Na planie niezależnego filmu o bitnikach „Kill Your Darlings” (2013) spotkał się z Danielem Radcliffem. Pierwsza w jego dorobku superprodukcja to „Amazing Spiderman 2”, w której DeHaan wcielił się w czarny charakter. Uznanie zdobył odtwarzając Jamesa Deana w „Life”. DeHaan w roku 2012 poślubił amerykańską aktorkę Annę Wood, którą poznał na planie filmu „Kronika”.

chris

Christoph Waltz (Cornelis Sandvoort)
Urodził się w Wiedniu 4.10.1956 w rodzinie związanej z teatrem – jego dziadek był aktorem, a rodzice scenografami. Jako aktor kształcił się w Wiedniu i w Nowojorskim Lee Strasberg Institute. W latach 80. występował głównie w teatrach w Londynie i w Austrii, z czasem zaczął pojawiać się w serialach telewizyjnych i filmach. Prawdziwy przełom, jeśli chodzi o film, nastąpił w ostatnich latach. Zdobył dwa Oscary za role drugoplanowe w filmach Quentina Tarantino: „Bękarty wojny” (2009) i „Django” (2013). Mówi biegle po niemiecku, francusku i angielsku.

zach

Zach Galifanakis (Gerrit)
Urodził się 1 października 1969 roku w Wilkesboro w Północnej Karolinie (USA). Uczył się w Wilkes Central High School, potem rozpoczął studia na Uniwersytecie Północnej Karoliny, których jednak nie ukończył. Jego kariera aktorska miała początek w telewizji. Grał jednego z bohaterów sitcomu „Boston Common” (1996–1997). Z coraz większymi sukcesami występował w programach komediowych „Comedy Central Presents” i „Jimmy Kimmel Live!”, miał też własny talk show na kanale VH1 – „Late Word with Zach”. Po szeregu epizodycznych i drugoplanowych ról („Wielki podryw”, „Ciśnienie”, czy „Wszystko za życie”) przyszła pora na pierwszą rolę główną w niezależnym filmie „Visioneers” (2008), który nie odniósł jednak sukcesu i trafił jedynie do wąskiej dystrybucji oraz na rynek DVD. W 2008 roku ruszył też internetowy program „Between Two Ferns with Zach Galifianakis”, w którym aktor przeprowadza wywiady ze znanymi osobowościami (m.in. z prezydentem Obamą). Przełomem stała się rola Alana Garnera w hicie „Kac Vegas” (2009) i jego dwóch kontynuacjach. Mogliśmy go też zobaczyć w pierwszoplanowych rolach w „Zanim odejdą wody” (2010) czy „Wyborczych jajach” (2012). Pojawił się również w serialu HBO „Znudzony na śmierć”.

judy

Judi Dench (przeorysza)
Jedna z najbardziej cenionych współczesnych aktorek brytyjskich. Urodziła się 3.12.1934 roku w York. Zdobyła renomę jako wybitna odtwórczyni ról teatralnych (Czechow, Szekspir). Aż pięć razy zdobywała nagrody Brytyjskiej Akademii Filmowej, między innymi za występ w telewizyjnym „A Fine Romance” (1981), w którym pojawiła się u boku swojego męża, Michaela Williamsa. Szerszą międzynarodową kinową widownię podbiła występem w „Pokoju z widokiem” (1986), a następnie rolą M w siedmiu częściach serii bondowskiej. W 1999 roku zdobyła Oscara za zaledwie ośmiominutowy występ w „Zakochanym Szekspirze”.

justin

Justin Chadwick (reżyseria i scenariusz)
Brytyjski reżyser, aktor („London Kills Me”) i producent. Urodził się w Manchesterze 1.12.1968. Karierę zaczynał w teatrze jako aktor i reżyser m.in. sztuk Moliera. Potem związał się głównie z telewizją. Odniósł znaczący sukces serialem „Bleak House” (Canal+: Samotnia, m.in. BAFTA TV Award, nominacja do nagrody Emmy za reżyserię), a jego biografia Nelsona Mandeli była nominowana do prestiżowej nagrody BAFTA.