x
Podnosząca na duchu komedia o tym, że prawdziwe cuda zdarzają się w najmniej oczekiwanych okolicznościach.
Lata sześćdziesiąte XX wieku. Trzy kobiety z robotniczej dzielnicy Dublina – Lily (Maggie Smith), Eileen (Kathy Bates) i Dolly (Agnes O'Casey), pragną odbyć pielgrzymkę do słynnego francuskiego sanktuarium w Lourdes. Dzięki parafialnemu konkursowi talentów mogą wreszcie zrealizować to marzenie. Gdy ruszają w podróż, dołącza do nich mocno sceptyczna Chrissie (Laura Linney), która pod urokiem osobistym i pewnością siebie ukrywa zgorzknienie. Po drodze ożywają dawne urazy, zmuszając uczestniczki wyprawy do konfrontacji z bolesną przeszłością.
Czy przyjaźń i współczucie przyniosą uzdrawiający efekt?
Urodziła się 5.02.1964 w Nowym Jorku. Amerykańska aktorka, trzykrotnie nominowana do Oscara za role pierwszo i drugoplanowe. Prapradziadkiem Laury był Romulus Zachariah Linney, zasiadający w Kongresie z ramienia republikanów. Jej matka Ann Perse pracowała jako pielęgniarka w Memorial Sloan-Kettering Cancer Center. Ojciec, Romulus Linney, jest autorem sztuk scenicznych i profesorem. Gdy Laura jako dziecko odwiedzała go w teatrze, zafascynowała się sceną. W 1982 roku ukończyła Northfield Mount Hermon School. Następnie uczęszczała na Northwestern University, by ostatecznie przenieść się na Brown University, gdzie w 1986 roku uzyskała licencjat. Później podjęła naukę w słynnej uczelni artystycznej Julliard School. Jej ostatnim wielkim sukcesem była rola w serialu kryminalnym „Ozark”.
Właśc. Margaret Natalie Smith (ur. 28.12.1934 w Ilford, Essex) – wybitna aktorka filmowa i teatralna. W swojej karierze otrzymała wiele nagród i zaszczytów, m.in. Order Imperium Brytyjskiego w 1990 roku, co daje jej prawo używania honorowego tytułu szlacheckiego Dame. Znana jest ze swoich charakterystycznych ról kostiumowych. Karierę rozpoczynała w Oxford Playhouse Theatre. Na scenie zadebiutowała w 1952 roku spektaklem „The New Faces 1956 Revenue”, wystawionym w Nowym Jorku. W 1959 dołączyła do Old Vic Company. W 1963 dostała angaż do The National Theatre. Po raz pierwszy pojawiła się na ekranie w 1956 roku. Popularność i statuetkę Oscara przyniosła jej w 1970 roku pierwszoplanowa rola w filmie „Pełnia życia panny Brodie”. Drugi Oscar, w kategorii Najlepsza drugoplanowa rola żeńska, przypadł jej w 1979 roku, za występ w „Suicie kalifornijskiej”. Na początku XXI wieku znana była z roli prof. Minerwy McGonagall w serii filmów o Harrym Potterze, a następnie Violet Crawley w serialu „Downton Abbey”.
Właśc. Kathleen Doyle Bates (ur. 28.06.1948 w Memphis) – amerykańska aktorka teatralna, filmowa i telewizyjna, reżyserka telewizyjna, laureatka Oscara w 1991 roku za rolę w horrorze „Misery”. Była ponadto trzykrotnie nominowana do nagrody Akademii za role drugoplanowe: w 1999 roku za „Barwy kampanii”, w 2003 za film „Schmidt” oraz w 2020 za film „Richard Jewell”.
Urodził się 2.05.1947 roku w Dublinie, ale w 1966 przeniósł się do Londynu, gdzie kształcił się w Ealing School of Art i Royal College of Art. Wraz z innymi niezależnymi twórcami filmowymi, Bobem Quinnem, Patem Murphym, Joe Comerfordem i Cathalem Blackiem budował podwaliny współczesnego kina irlandzkiego. Na jego wczesne filmy wpłynęły teorie awangardy i kino eksperymentalne (zwłaszcza autorstwa Stephena Dwoskina, wykładowcy w RCA). Pod koniec lat siedemdziesiątych nakręcił dwa wpływowe filmy o życiu irlandzkiego imigranta w Londynie: krótkometrażowy „A Pint of Plain” i pełnometrażowy „On a Paving Stone Mounted”, wykorzystujące kombinację materiału dokumentalnego i fikcji. Filmy te odzwierciedlały pozycję O'Sullivana jako twórcy zawieszonego między dwiema kulturami. W latach osiemdziesiątych O'Sullivan został cenionym operatorem; pracował przy ważnych irlandzkich filmach niezależnych, takich jak „Traveller” (1981), „Black's Pigs” (1984) i „Anne Devlin” (1984), a szczególnie „On the Black Hill” (1987) Andrew Grieve'a. W tym okresie nadal reżyserował też własne filmy – m.in. dokument o malarzu Jacku B. Yeatsie. Jego pierwszym pełnometrażowym filmem fabularnym jako reżysera była „Grudniowa panna młoda” (Irlandia, 1990), adaptacja północnoirlandzkiej powieści Sama Hanny Bella. Był to ważny film, wyróżniający się daleką od romantyzacji eksploracją irlandzkiego życia na wsi. O'Sullivan zajął się współczesną miejską Irlandią w dwóch kontrastujących ze sobą filmach. Został pierwszym reżyserem, który – w stylowym, ale ponurym thrillerze politycznym „Nothing Personal” (Wielka Brytania/Irlandia, 1995) – badał działalność lojalistycznych bojówek paramilitarnych w Irlandii Północnej. Nakręcił własną, bardziej beztroską od „generała” Johna Boormana wersję historii Michaela Cahilla, „Ordinary Decent Criminal” (Irlandia/Niemcy/USA/Wielka Brytania, 2000). „The Heart of Me” (Wielka Brytania/Francja, 2002) wyznaczył nową drogę: to film kostiumowy, z silnym psychologicznym podtekstem.
Tytuł angieslki: The Miracle Club
Produkcja: Zephyr Films, City Films Entertainment,
Wielka Brytania, Irlandia 2023
Premiera światowa: 9.06.2023 (Tribeca Film Festival)
14.07.2023 (szeroka dystrybucja)
Premiera polska: 20.10.2023
Czas: 91 minut
Dozwolony od lat: 12
Dystrybucja w Polsce: Forum Film Poland
Laura Linney _.._ Chrissie Ahearn
Kathy Bates _.._ Eileen Dunne
Maggie Smith _.._ Lily Fox
Stephen Rea _.._ Frank Dunne
Agnes O'Casey _.._ Dolly Hennessy
Mark O'Halloran _.._ ojciec Dermot Byrne
Mark McKenna _.._ George Hennessy, mąż Dolly
Niall Buggy _.._ Tommy Fox
Hazel Doupe _.._ Cathy Dunne
Lesley Conroy _.._ siostra Alice
Shauna Higgins _.._ Ruth
Fionnuala Murphy _.._ pani Connolly
Eric D. Smith _.._ Daniel Hennessy
Luke Jackson Smith _.._ Patrick Dunne
Sean O' Callaghan _.._ Peter
Noel Gaskin _.._ zakonnica
Rose Henderson _.._ zakonnica
Reżyseria: Thaddeus O'Sullivan
Scenariusz: Jimmy Smallhorne, Timothy Prager, Joshua D. Maurer
Muzyka: Edmund Butt
Zdjęcia: John Conroy
Montaż: Alex Mackie
Scenografia: John Hand
Efekty specjalne: Peter Redmond
Efekty wizualne: Artem Isakyaan, Dasha Sherman, Menelaos Pampoukidis
Kostiumy: Judith Williams
Casting: Maureen Hughes
Producenci: Larry Bass, Chris Curling, Aaron Farell, John P.Gleeson, Joshua D. Maurer, Oisin O'Neill, Alixandre Witlin
Producenci wykonawczy: Christelle Conan, Hugo Grumbar, Tim Haslam, Louise Nathanson, Andrea Scarso, Peter Touche, Anna Vincent
Kierownicy produkcji: Jessie Mangum, Anya Ryzhenkowa
Producent odpowiedzialny: Kathryn Kennedy Fenton